Inkoop en aanbestedingen

Servicepunt71 koopt diensten en producten in voor de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Zoeterwoude en  Oegstgeest en Holland Rijnland. Bijvoorbeeld jeugdhulp, Wmo, ICT, het ophalen van vuil en het  aanleggen van straten, tunnels en verkeerspleinen. Belangrijke criteria bij inkoop en aanbestedingen zijn de juiste prijs-kwaliteit verhouding, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onze contractmanagers controleren of afspraken met leveranciers ook worden nagekomen.

Actuele aanbestedingen

Aanbestedingen publiceren we op Negometrix en Tenderned.

Vragen?

We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

Aanbestedingsbeleid

Voor alle inkopen binnen de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Zoeterwoude, Holland Rijnland en Servicepunt71 geldt een gezamenlijk aanbestedingsbeleid.

Nieuw per 1 januari 2022:

GWW-opdrachten gemeente Leiden onder de Europese aanbestedingsdrempel via Groslijstsysteem

Per 1 januari gaan opdrachten van het Projectbureau (Stadsingenieurs) de grond-, weg- en waterbouwopdrachten (GWW) die onder de Europese aanbestedingsdrempel blijven, via groslijsten. Dit wil zeggen dat er per werkveld een lijst met aannemers wordt samengesteld met geïnteresseerde en geschikte bedrijven, die voldoen aan vooraf opgestelde geschiktheidseisen. Deze bedrijven worden uitgenodigd voor enkelvoudige- (vanaf €50.000) en meervoudige GWW-opdrachten. De controle op de selectie (toetreding en verwijdering) van deze bedrijven gebeurt door Team Inkoop en Contractmanagement van Servicepunt71.

Op welke categorieën GWW is dit van toepassing?

Deze selectiemethode is van toepassing op enkelvoudige en meervoudig onderhandse opdrachten voor werken binnen de GWW sector van de gemeente Leiden, dat wil zeggen opdrachten voor werken lager dan €1,5 miljoen in de volgende 11 groslijsten:

  • Vrijvervalriolering: aanleg en onderhoud,
  • Relinen en deelreparaties van riolering,
  • Riolering: Drukriolering & mechanische riolering: aanleg en onderhoud,
  • Grondwerken,
  • Asfalt: reconstructie, aanleg,
  • Slopen en asbestsanering,
  • Elementenverharding: reconstructie en onderhoud,
  • Groenbeplanting en bomen; aanleg,
  • Steigers, damwanden, beschoeiingen en duikers en kleinere bruggen,
  • Baggeren watergangen
  • Sportvelden: aanleg en onderhoud.

Voor zeer specialistische- en spoed GWW-opdrachten hanteert de gemeente een maatwerkaanpak, die niet via de groslijsten zal verlopen.

Prestatiemetingen

De gemeente Leiden hecht grote waarde aan een goede een professionele uitvoering van haar opdrachten. Daarom past zij voor de uitvoering van opdrachten in de GWW-sector Better Performance (voorheen Past Performance) van CROW toe. Bij Better Performance worden wederzijdse prestaties en onderlinge samenwerking gemeten en besproken. Een positieve beoordeling telt mee voor een positieve positie op deze groslijsten.

Hoe meld ik me aan als aannemer?

Aanmelden kan door middel van een e-mail naar aanbestedingen@servicepunt71.nl met als onderwerp “aanmelding groslijst Leiden”. Je ontvangt van ons een mail met link naar de aanmeldsite met een instructie. Op deze site is informatie te vinden over de voorwaarden, de selectiewijze en hoe je kunt aantoenen dat jet geschikt bent voor dit type opdrachten (per categorie). Je dient bijvoorbeeld altijd een Inschrijving van het handelsregister, een referentieproject, VCA-certificering en een ondertekend Uniform Europees Aanbestedingsdocument in te dienen bij toetreding tot de groslijsten.

Inkoopvoorwaarden

Op de uitvoering van opdrachten door leveranciers voor Servicepunt71 en de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Zoeterwoude en Holland Rijnland kunnen de volgende inkoopvoorwaarden van toepassing worden verklaard. Servicepunt71 geeft advies over de juiste voorwaarden bij opdrachten. Bij reeds afgesloten contracten gelden de voorwaarden zoals bij de start van contract reeds is afgesproken.

We hanteren de volgende inkoopvoorwaarden:

1. Algemene Rijksvoorwaarden voor leveringen 2018

Wij hanteren de Algemene Rijksvoorwaarden voor leveringen 2018 (ARIV-2018) bij de inkoop van producten. De ARIV-2018 bieden een rijksbreed eenvormig kader voor koop- en leveringsovereenkomsten van producten tussen de rijksoverheid en derden.  Leveringen omvatten aankoop, huur, lease en huurkoop van producten. Dit zijn zaken die tastbaar zijn maar die niet onder een Werk vallen.

De ARIV-2018 zijn uitdrukkelijk niet van toepassing indien het om ICT-producten of -diensten gaat, en dus niet bij de levering van (standaard) software programmatuur of hardware. Daarvoor wordt verwezen naar de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT).

2. Algemene Rijksvoorwaarden voor diensten 2018

Wij hanteren de Algemene Rijksvoorwaarden voor diensten 2018 (ARVODI-2018) bij de inkoop van diensten. De ARVODI-2018 bieden een eenvormige set van algemene voorwaarden voor dienstverleningsovereenkomsten tussen de Staat der Nederlanden (alle ministeries en daaronder ressorterende diensten) en derden.

3. Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT

Wij hanteren de Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT 2020 (GIBIT-2020) bij de inkoop van producten en/of diensten op het gebied van ICT.
De hele life-cycle van IT producten, inclusief bijbehorende diensten, wordt door de GIBIT-2016 gedekt. Dit is inclusief onder meer aanschaf, implementatie, gebruik, onderhoud, exit-strategie, intellectueel eigendom  en bepalingen over het ondersteunen bij overstap naar een andere leverancier. Afhankelijk van de aard van de ICT dienst en/of product zullen we op basis van de GIBIT toolbox een op maat gemaakte set voorwaarden toepassen.

4. Uniforme administratieve voorwaarden voor werken en technische installatiewerken 2012 (UAV2012)

Besluit vaststelling Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012) door Ministers van Binnenlandse Zaken en Koningrijksrelaties en van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Besteedt u alleen de uitvoering aan en voert uw eigen organisatie de andere taken uit dan kunt u de UAV 2012 (Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installaties) toepassen. Met de UAV 2012 kunt u ook kiezen de directievoering uit te laten voeren door een derde partij, u kunt het ook door uw eigen organisatie laten doen. Overheidsorganisaties passen bij een traditionele bouworganisatievorm in de GWW vrijwel altijd de UAV 2012 toe.

5. De Nieuwe Regeling (DNR2011)

Vastgesteld door de BNA en NLIngenieurs 2011, herziening 2013.

In de DNR2011 is de rechtsverhouding tussen opdrachtgever, architect, ingenieurs en adviseur geregeld. Bij het opstellen van deze algemene voorwaarden is een goede afweging van belangen gemaakt. Ook de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de architect is afgestemd op de algemene voorwaarden in de DNR. DNR is bedoeld voor alle disciplines in de bouw actief op het gebied van ontwerp, advies en management: architecten, constructeurs, installatie-adviseurs, bouwfysici, interieurarchitecten, tuin- en landschapsarchitecten, geodeten, industriële vormgevers, projectmanagers en (bouw)productontwikkelaars.

Indien de gemeente de DNR2011 van toepassing verklaart horen daarbij de set van uitzonderingen en aanvullingen van SP71.

6. Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen (UAV-GC 2005)

UAV-GC is een publicatie van CROW.

Bij een geïntegreerde bouworganisatievorm is Design & Construct de meest toegepaste bouworganisatievorm en contractvorm. De UAV-GC is hier specifiek voor ontwikkeld. Overheidsorganisaties passen bij geïntegreerde bouworganisatievormen vrijwel altijd de UAV-GC 2005 toe. Bij geïntegreerde bouworganisatievormen krijgt de opdrachtnemer meer taken en meer verantwoordelijkheid. Bij traditionele bouworganisatievormen ziet de aanbesteder zich als de deskundige partij en houdt de regie van begin tot eind in eigen hand.

Voor de bouworganisatievormen DBFM of DBFMO zijn deze gestandaardiseerde juridisch-administratieve voorwaarden niet geschikt.