Esther Schepers – Senior inkoopadviseur

Esther werkt al sinds de oprichting, in 2012, bij Servicepunt71. Als senior inkoopadviseur is voor haar geen dag hetzelfde. “Ik doe projecten binnen het sociaal domein, vastgoed, gebiedsontwikkeling en adviesdiensten”, vertelt ze. “Het ene moment doe ik een project voor de gemeente Leiden, dan weer voor Oegstgeest, Leiderdorp of Zoeterwoude, of eventueel alle vier tegelijk! En naast projecten voor de gemeenten, doe ik ook een aantal interne projecten. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld bezig om het aanbestedingsbeleid te herzien. Ook zit ik in een aantal kennisteams waarmee we de kennis op specifieke vlakken op peil houden”.

De collega’s van team Inkoop en Contractmanagement werken allemaal met een mobile device van de zaak. Het flexibel werken bevalt Esther goed. “Vaak begin ik mijn dag in het Tweelinghuis met kijken welke afspraken en deadlines ik heb. Op basis daarvan plan ik mijn eigen dag in. Daar krijg je veel vrijheid in. Weet ik dat ik een dag meerdere stukken moet uitwerken, dan kies ik ervoor om thuis te werken. Maar op het moment dat ik wil sparren over een aanbesteding, werk ik het liefste op het Tweelinghuis. Er zijn daar altijd collega’s met wie je kan overleggen en die je verder helpen”.

Wie is jouw favoriete collega?

“Mijn favoriete collega is een echte teamspeler. Iemand die het leuk vindt om te sparren met collega’s, maar ook iemand die zelf om hulp durft te vragen als het nodig is. Daarnaast is mijn favoriete collega iemand die gezelligheid ook belangrijk vindt. We gaan binnen het team graag borrelen, lunchen of even samen in de pantry een bakkie doen”.

Linda van den Bosch – Senior Inkoopadviseur

Linda is met haar 40 jaar al een oude rot in het vak, want zij werkt alweer een jaar of vijftien in het inkoopvak, waarvan de laatste vier jaar bij Servicepunt71. Zij houdt zich vooral bezig met inkopen en aanbestedingen waarbij ze te maken krijgt met aan te leggen wegen, riolen, bruggen en gebouwen. “Ik ben trots op mijn werk, omdat ik elke dag opnieuw iets leer over een specifieke branche”, vertelt Linda. “Je moet snel leren en schakelen, maar het is machtig interessant. En om met elkaar op zoek te gaan naar een praktische aanpak binnen een soms toch wel juridische context, vind ik een enorme uitdaging”.

“Mijn huidige team bestaat uit jong en oud, rustig of enthousiast, visionair of dagelijkse probleemoplosser, gezellige borrelaar en serieuze sparringpartner. We werken in een kantoortuin met flexibele werkplekken, maar ook thuiswerken is geen probleem als het werk dat toelaat. We zijn wel vaak fysiek bij onze collega’s van de gemeenten, maar zorgen ook dat we elkaar opzoeken om te sparren”.

Wat zoek jij in nieuwe collega’s?

“Collega’s die ook enthousiast zijn om van anderen te leren. Die het leuk vinden om in het diepe te springen én met elkaar te zoeken naar slimmere oplossingen dan de dag ervoor, dáár ga ik voor! Of dat nu iemand is die graag op de bres springt of een collega die pietje precies is en voor de 10 gaat maakt me niet uit, alle soorten en maten hebben we nodig om de gemeenten van Servicepunt71 goed te kunnen bedienen”.

Eva de Kok – Senior inkoopadviseur

Eva houdt zich alweer drie en een half jaar bezig met aanbestedingen, inkoopadviesvragen en accountmanagement. Je zou verwachten dat ze alles al weet, maar Eva vertelt dat ze nog steeds veel leert. “Kennis vergaren gebeurt eigenlijk iedere dag. In de vorm van nieuwsbrieven van brancheorganisaties of trainingen (intern en extern). Binnen Team Inkoop en Contractmanagement werken we met kennisteams waarvoor we op de hoogte moeten blijven van de laatste ontwikkelingen in bijvoorbeeld de GWW-sector. Dan heb je overleggen met je collega’s die in hetzelfde kennisteam zitten. Kennisdeling vormt dan ook een belangrijk deel van het werk”.

Wat heeft jouw favoriete collega in huis?

Mijn favoriete collega heeft kennis van en ervaring met aanbesteden, heeft humor en kan met verschillende soorten mensen omgaan. Het is iemand die kan adviseren zonder daarbij het belang van de (gemeentelijke) organisatie uit het oog te verliezen. Daarnaast vindt mijn favoriete collega het leuk om te sparren over trajecten met collega’s en is niet bang om zelf hulp te vragen.

Ton van Veen - Contractmanager

Ton werkt sinds 1 januari 2020 bij Servicepunt71 als adviseur contractmanagement. “Ik zoek zaken uit over contracten, wat zeer leerzaam is”, verzekert hij ons. “Ik beantwoord vragen over contracten, voer overleg met klant en leverancier, vogel uit hoe contracten (nog) beter “uitgenut” kunnen worden en hoe we ons werk makkelijker en efficiënter kunnen organiseren, zodat de klant (nog) beter wordt bediend. Het werk is erg afwisselend en veelzijdig, en dat maakt het erg leuk”, vindt Ton.

Over de collega’s vertelt Ton: “Ik heb een collegiaal, professioneel team. Wat ik prettig vind is dat er een situatie is gecreëerd waarin kennis wordt gedeeld en waarin we van elkaar leren. Ondanks dat we op veel verschillende plekken aan het werk zijn, wordt er tijd besteed aan het teambelang. Kortom: ik ga iedere dag fluitend naar mijn werk!”

Jody Hoogeveen- Contractmanager

Jody werkt sinds december 2017 met veel plezier bij team Inkoop en Contractmanagement. “Ik kan nooit van te voren voorspellen hoe mijn werkdag er uit komt te zien. Het is zeer gevarieerd. Ik ben bijvoorbeeld eerst bezig met het opstellen van contractstukken, om daarna aan te sluiten bij een tactisch of strategisch overleg met een leverancier. Tussendoor beantwoord ik telefoontjes of e-mails met adviesvragen” vertelt ze. “We werken hierin regelmatig samen met de andere disciplines binnen Servicepunt71, zoals facilitaire of juridische zaken. Ook heb ik regelmatig contact met de mensen van de gemeenten. Kortom, je bent echt een spin in het web in deze functie en je moet vanuit je rol alles goed kunnen overzien”. “Ik heb een divers en zeer ruim pakket aan onderwerpen waarvoor ik als contractadviseur verantwoordelijk ben”, vervolgt ze. “Je kunt hierbij denken aan personele, facilitaire en juridische diensten, maar ook aan vastgoed en alles in de openbare ruimte. Je ziet dus in sommige gevallen diensten of werken terug in het straatbeeld waar je zelf een bijdrage aan hebt geleverd!”

Hoe ziet jouw ideale collega eruit?

“Mijn ideale collega is een goede mix tussen een efficiënte, proactieve en loyale collega met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, iemand die snel kan schakelen en een eerlijke mening durft te geven, maar ook in is voor gezelligheid en een grapje onderling. Hij of zij vindt het leuk om te werken aan verbetering en daarmee het dienstverleningsniveau stap voor stap steeds verder omhoog te krijgen”.

Sanne van Steendelaar – Medewerker inkoopcontrol en advies Purchase2Pay

Sanne heeft vier jaar geleden de overstap gemaakt van een commercieel bedrijf naar de publieke sector. “Ik wilde graag een duidelijker bijdrage aan de maatschappij leveren”, geeft Sanne als reden voor deze ommezwaai. “Wanneer ik nu door Leiden wandel of in de regio over het water vaar met mijn bootje, dan zie ik vaak mijn bijdrage terug”.

De aanbestedingen waarbij Sannes team betrokken is, zijn enorm divers. Het kan gaan om inkoop van nieuw straatmeubilair, jeugdhulp, het ophalen van huisvuil. “Die verscheidenheid aan aanbestedingen vind ik zo leuk aan mijn werk. Maar ik krijg ook veel voldoening door mee te werken aan het verbeteren van de processen. De lijnen zijn kort en zo kan je makkelijk ideeën aandragen waarnaar wordt geluisterd”.   

“We hebben een fijn en hecht team dat regelmatig tijd maakt om even informeel bij te praten onder het genot van een drankje”.

Wat is jouw favoriete collega voor iemand?

“Mijn favoriete collega is een zelfstandig, sociaal en communicatief vaardig persoon die gestructureerd werkt en elke dag weet wat er te doen staat. Die het leuk vindt om collega’s goed te kunnen adviseren en mee te denken binnen de kaders en die in staat is snel te schakelen”.